هدف نهایی مدیریت مورد در مددکاری اجتماعی، بهبود عملکرد مددجویان دارای نیازهای پیچیده از طریق تامین موثرترین و باکیفیتترین خدمات میباشد.
فهرست عناوین مطلب
- ۱ مدیریت مورد در مددکاری اجتماعی
- ۲ اجزای یک مدیریت مورد
- ۳ موارد کاربرد مدیریت مورد در مددکاری اجتماعی
- ۴ مدیریت مورد برای بهبودیافتگان اعتیاد
- ۵ ویژگیهای مجموعهی خدمات مدیریت مورد در مددکاری اجتماعی افراد درگیر با اعتیاد
- ۶ برنامهی مراقبت از بهبودیافتگان اعتیاد
- ۷ مدیریت مورد در شرایط طلاق
- ۸ خدمات مددکاری اجتماعی در شرایط طلاق سه جنبه دارند:
مدیریت مورد در مددکاری اجتماعی
مدیریت مورد در مددکاری اجتماعی شیوهای از ارائهی خدمات میباشد که در آن مددکاران اجتماعی نیازهای افراد و خانوادهی آنها را ارزیابی میکنند و سپس به برنامهریزی، تنظیم، بررسی و اختصاص خدمات متناسب با نیاز آنها میپردازند.
اجزای یک مدیریت مورد
برقراری ارتباط میان مددکار و مددجو
برگزاری یک جلسهی آشنایی میان مددکار و فرد لازم است تا مددکار با نیازهای فرد آشنا شود و به برقراری اعتماد بپردازد. همچنین مددکار باید تشخیص دهد که آیا فرد میتواند از خدمات آن سازمان بهره ببرد یا باید او را به خدمات دیگری ارجاع دهد.
ارزیابی نیازها
این مرحله از مدیریت مورد بر پایهی اطلاعات کسب شده در مرحلهی آشنایی شکل میگیرد. در این بخش به جزئیات چالشها و اهداف فرد پرداخته میشود و هدف کلیدی مددکار شناسایی علایق و اشتباهات فرد است.
برنامه ریزی برای ارائهی خدمات
این مرحله تعیین کنندهی موفقیت یا شکست فرد در فرآیند مدیریت مورد در این مبحث است. مددکار اجتماعی لیستی از اهداف فرد تهیه میکند و برای عملکردهای لازم جهت رسیدن به آنها برنامه میچیند.
نظارت و ارزیابی
ارزیابی برای فهم اثرات مدیریت مورد در مددکاری اجتماعی و برنامههای خاص بر عملکرد فرد بسیار اهمیت دارد. فرد متخصص در مدیریت مورد باید دائما به ارزیابی رشد فرد در این روند بپردازد.
موارد کاربرد مدیریت مورد در مددکاری اجتماعی
- ارزیابی نیازها، شرایط و شبکههای حمایتی افراد.
- کمک به بیماران جهت تطابق با تغییرات زندگی نظیر بیماریها، بیکاری، اعتیاد و بیخانمانی.
- ارجاع بیماران به خدمات اجتماعی نظیر کوپن غذا و برنامههای مراقبت از کودکان.
- پیگیری کودکآزاری و خطرات سلامت روان.
- ارائهی خدمات مشاوره به افراد و خانوادهها.
مدیریت مورد برای بهبودیافتگان اعتیاد
ضرورت استفاده از مدیریت مورد در مددکاری اجتماعی برای بهبودیافتگان اعتیاد به این برمیگردد که افراد درگیر اعتیاد که به دنبال درمان هستند، درگیر مشکلات دیگری نیز هستند. مصرف مواد مخدر یا الکل معمولا بسیاری از جوانب زندگی فرد از جمله شغل، سرپناه، روابط او را تحت تاثیر قرار میدهند. همچنین در مصرفکنندگان مواد مخدر احتمال بروز اختلالات سلامت روان بالاتر است؛ برای مثال بالای ۷۰ درصد بهبودیافتگان اعتیاد یک تاریخچه از ابتلا به افسردگی در طول زندگی خود دارند.
از آنجا که اعتیاد بسیاری از جوانب زندگی فرد را تحت تاثیر قرار میدهد، مدیریت مورد در مددکاری اجتماعی که بهبودی فرد را ارتقا میبخشد و به بهبودیافتگان فرصت ورود به جامعه به عنوان یک فرد سالم را میدهد ضروری است.
ویژگیهای مجموعهی خدمات مدیریت مورد در مددکاری اجتماعی افراد درگیر با اعتیاد
- به افراد درگیر با اعتیاد انگیزه بدهد.
- آنها را به مشارکت در روند درمان تشویق کند.
- شدت و سطح آن متناسب با تواناییها و شرایط فرد باشد.
- خدمات به نحوی باشند که فرد در مدت طولانی پاک باقی بماند و توانایی مدیریت زندگی خود در جامعه را کسب کند.
- مدیریت مورد در مددکاری اجتماعی باید به نحوی سازمان یافته باشد که با قدمهای آرام فرد را به مرحلهی بعدی درمان برساند.
- بین انواع خدمات ارائه شده نباید فاصلهی زمانی وجود داشته باشد. بیمار باید مکررا تحت نظر باشد و مددکار نسبت به تهدید بازگشت دوبارهی اعتیاد گوش به زنگ باشد.
برنامهی مراقبت از بهبودیافتگان اعتیاد
- تلفیق رواندرمانی و مدیریت مورد در مددکاری اجتماعی: لازمهی رشد عاطفی فرد در روند بازیابی میباشد. در مدل “درمانی/توانبخشی” مدیریت مورد، رواندرمانی و مدیریت مورد در هم ادغام میشوند. توصیه میشود که مددکار در رواندرمانی، خانوادهدرمانی و آموزش کسب تواناییهای خاص به بیمار تبحر کافی را داشته باشد.
- مدیریت مورد بر اساس نقاط قوت: این مدل از مدیریت مورد در مددکاری اجتماعی بر اصول زیر سوار شده است : ۱. تامین حمایت برای افراد در مسیر یافتن سرپناه و شغل مناسب. ۲. بررسی نقاط قوت مددجو و استفاده از آنها جهت دستیابی به منابع کمکی. شرکت کردن بیمار در گروههای حمایتی غیررسمی جهت یافتن و کنترل تواناییهای خود، توصیه میشود.
- اقامت در خانههای میانراهی بهبودیافتگان اعتیاد: در این خانهها امکان اسکان رایگان وجود دارد و محیط به نحوی تنظیم شدهاست که در پاک ماندن به افراد کمک میکند.
مدیریت مورد در شرایط طلاق
از هم پاشیدگی ازدواج در هر نقطه از زندگی فرد اثرات منفی برای یک فرد طلاقگرفته دارد. بیشتر افرادی که به تازگی طلاق گرفتهاند با احتمال بالایی سوگی مشابه با سوگ مرگ یک عزیز را تجربه میکنند. این افراد با چالشهای عاطفی نظیر سوگ پایان یک ازدواج، تجدید نظر در هویت خود، مدیریت احساس تنهایی و تغییرات بزرگ در شیوهی فرزندپروری رو به رو هستند.
خدمات مددکاری اجتماعی در شرایط طلاق سه جنبه دارند:
- در مداخلهی درمانی مددکار با بررسی محیط فرد طلاقگرفته و خانوادهی او، به تشخیص و درمان اختلالات او میپردازد.
- خدماتی ارائه میشوند که به بهبود روابط فرد با سایر افراد در محیط او میپردازند.
- مددکار اجتماعی به توسعهی اجتماعی و تغییر اجتماعی فرد کمک میکند.
منابع
- https://www.planstreetinc.com/a-comprehensive-insight-into-case-management-models/
- https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK571736/
- https://www.familylawselfhelpcenter.org/self-help/divorce/going-to-court22/31-case-management-conference#:~:text=The%20Case%20Management%20Conference%20is,are%20not%20in%20agreement%20about
- https://onlinedegrees.unr.edu/blog/what-is-case-management-in-social-work/
- https://onlinedegrees.unr.edu/blog/what-is-case-management-in-social-work/#:~:text=Referring%20clients%20to%20social%20services,case%20files%20and%20client%20records
- https://vertavahealth.com/blog/aftercare-case-management/.